Veelgestelde vragen

ZORGAANBOD EN DIENSTEN

Welke zorgdiensten levert Hof ter Lande?

Om de bewoners bij te staan bij zorgtaken hebben wij een uitstekend opgeleid, warm en passioneel team verpleging en verzorging klaarstaan. Ons zorgteam is 24/24 beschikbaar om de bewoners te helpen met de activiteiten van het dagelijks leven zoals wassen, maaltijdbegeleiding, hulp op toilet. Daarnaast zorgt ons zorgteam voor een warm en familiaal thuisgevoel. Er staat een kinésist en ergotherapeut klaar om u bij te staan om u fit en actief te houden.


Medicatie wordt integraal beheerd door Hof ter Lande in samenwerking met de plaatselijke apotheker. De medicatie die u neemt in pilvorm worden per pil aangerekend.

Welke zorgverleners kan ik behouden?

Naast ons eigen zorgkundig en verpleegkundig personeel kan u zelf kiezen op welke andere zorgverleners u beroep doet. U kiest dus zelf de huisarts die u en uw dossier door en door kent. Ook een eigen kapper en pedicure mag blijven langskomen. 

Welke andere diensten worden verleend?

Naast ons zorgteam zijn nog andere medewerkers actief om ervoor te zorgen dat uw verblijf zo aangenaam mogelijk verloopt.

Ons directieteam verzorgt alles in verband met onthaal, opname en bewonersadministratie. U kan bij hen terecht voor bijvoorbeeld informatie rond sociale en administratieve zaken of doorverwijzingen naar externe zorgverleners.

Hof ter Lande kan beroep doen op de vrijwilligerswerking “De Pluim”. Deze vrijwilligers zetten zich in ter ondersteuning van het zorgteam of nemen deel aan verschillende animatie-activiteiten.

Technische ondersteuning krijgen we van verschillende externe vakmannen die zorgen voor een vlot verloop van herstellingen, aanpassingen, verbouwingen, …

Moet ik zelf mijn kamer poetsen en mijn kleren wassen?

Hof ter Lande beschikt over een onderhoudsteam dat instaat voor het onderhoud van uw persoonlijk verblijf en van de gemeenschappelijke ruimten. U hoeft dus zelf niet in te staan voor uw onderhoud noch extra te betalen voor deze dienst. Het onderhoud is immers verrekend in de dagprijs.

Uw persoonlijk linnen kan op verschillende manieren gewassen worden. Ofwel staat uw familie in voor het wassen van uw persoonlijk linnen, ofwel organiseert Hof ter Lande het wassen. Dit doen we in samenwerking met een externe wasserij, Gaverland. Deze dienst zit niet in de dagprijs en wordt dus apart aangerekend.

Uw bad- en bedlinnen wordt respectievelijk dagelijks en wekelijks ververst. Zowel het badlinnen als bedlinnen zit in de dagprijs vervat en wordt niet extra aangerekend.

Kan ik zelf mijn kapper kiezen? Wat met mijn pédicure?

Hof ter Lande beschikt over een volledig ingericht kapsalon dat door iedereen kan gebruikt worden. Doet uw familie normaal uw haar of wilt uw vaste kapper hier uw kapsel in orde komen brengen? Geen enkel probleem. U kan ook een afspraak maken met onze vaste kapster die wekelijks komt. Deze bijkomende dienst zit niet vervat in de dagprijs.

Uiteraard wordt het haar van onze bewoners door ons zorgteam gewassen als onderdeel van de verleende zorgen en dus niet extra aangerekend.

U hebt volledig de keuze om uw eigen pedicure langs te laten komen of een afspraak te maken met één van de pedicures waar we mee samenwerken. Voetverzorging, medisch of gewoon, verleend door een externe pedicure wordt apart aangerekend. Gewone verzorging van de nagels door ons zorgteam behoort tot de geleverde zorgen en wordt dus niet aangerekend.

WONEN EN LEVEN

Hoe verloopt een dag in Hof ter Lande?

Een gewone dag in Hof ter Lande ziet er, erg kort samengevat, als volgt uit:

De ochtendzorgen worden gegeven vanaf 7u ’s ochtends. Het ontbijtbuffet opent vanaf 7.30 en blijft geopend tot 9 uur. U hebt na het ontbijt de vrije keuze om in de gemeenschappelijke ruimten of in uw kamer te vertoeven. Dagelijks worden in de voormiddag beweegmomenten georganiseerd om de bewoners fit te houden. Uw kamer wordt opgeruimd en onderhouden.

Het middageten wordt geserveerd tussen 11.30 en 12.00. De driegangenmenu wordt in de gemeenschappelijke eetzaal genuttigd. Na het middageten begeven de bewoners zich naar hun kamer of de gemeenschappelijke ruimte om even te rusten. Rond 13.30 gaat men rond met koffie, thee en water.

Na deze drankbedeling hebt u wederom de vrije keuze in uw tijdsbesteding. Elke dag worden activiteiten georganiseerd waaraan u uit vrije wil kan deelnemen. U kan ook gerust bezoek ontvangen in onze cafetaria.

Rond 17 u wordt de avondmaaltijd geserveerd waarna u nog televisie kunt zien, een magazine kunt lezen, bezoek kunt ontvangen, …

’s Avonds worden eventuele avondzorgen verleend. Bewoners krijgen de mogelijkheid zelf aan te geven wanneer ze naar bed willen.

Maaltijden

Onze ervaren chef zorgt dagelijks voor vers bereide maaltijden. 's Ochtends is er ruime keuze tijdens het ochtendbuffet. 's Middags kunnen de bewoners genieten van een heerlijke driegangenmenu met verse soep, een heerlijke en voedzame hoofdmaaltijd en een dessert. 's Avonds wordt opnieuw een buffet geserveerd. Onze keuken maakt ruimte voor suggesties van de bewoners en op hun verjaardag kiezen ze zelf een menu. De menu’s worden wekelijks uitgehangen.

Bezoekuren en uitstappen

Het bezoek van familieleden, vrienden en naasten kan voor u een grote steun betekenen. We heten hen dan ook van harte welkom in Hof ter Lande. We kennen geen vaste bezoekuren.

Bezoek is uiteraard wel gehouden aan de afspraken die gelden in Hof ter Lande. Dit wil zeggen dat men medische richtlijnen (rust, dieet, …)  naleeft en dat andere bewoners niet worden gehinderd.

Indien u zelf ergens op bezoek wilt, is dit uiteraard ook mogelijk. U ben vrij om te gaan waar u heen wilt, zo nodig met begeleiding van uw familie.

Animatie

Ons animatieteam zorgt dagelijks voor zinvolle en leuke tijdsbesteding, geheel vrijwillig bij te wonen door de bewoner. Onze bewoners worden creatief geprikkeld tijdens knutselmomenten. Residenten maken zelf maaltijden en of bakken lekkere cake en koekjes voor bij de koffie tijdens kookactiviteiten. We stimuleren lichaamsbeweging bij onze bewoners door dagelijks beweegmomenten en andere leuke sportieve activiteiten te organiseren.

U bent volledig vrij om al dan niet deel te nemen aan de activiteiten die georganiseerd worden. Ook familie, vrienden en mantelzorgers zijn steeds welkom op deze activiteiten. De deelname is gratis, tenzij dit vooraf anders wordt aangekondigd.

Inspraak

Als bewoner heeft u er belang bij dat Hof ter Lande zoveel mogelijk een echte thuis wordt. Wanneer u bedenkingen heeft of voorstellen ter verbetering van de sfeer of ter verbetering van de werking van het WZC, deel ze vrijuit mee aan de verantwoordelijke. Intern wordt bekeken hoe we aan bepaalde behoeften kunnen voldoen of hoe we zekere klachten kunnen oplossen.

Driemaandelijks organiseert Hof ter Lande een gebruikersraad, samengesteld uit bewoners, familieleden en/of mantelzorger. De gebruikersraad kan advies uitbrengen over alle aangelegenheden die de algemene werking van het WZC betreffen. Alle aspecten van zorg, leven en wonen staan ter discussie tijdens de gebruikersraad.

Tijdens deze bewonersvergadering krijgt Hof ter Lande ook de kans om beleidsbeslissingen toe te lichten die een impact hebben op bijvoorbeeld het zorgaanbod, prijsaanpassingen, verbouwingen, …

Hoe worden klachten en suggesties behandeld?

Klachten en suggesties kunnen schriftelijk of mondeling geuit worden. Ze kunnen ook onder gesloten omslag worden afgegeven aan de inkombalie. De schriftelijk ingediende klachten worden behandeld door de adjunct directeur en binnen een termijn van 30 dagen onderzocht en teruggekoppeld naar de betrokken bewoner of familie. De klachtenbehandelaar zet zich in om het verloop tussen de ontvangst en de verwerking zo kort mogelijk te maken.

De directie neemt volgende stappen:

  • bij een melding van een reparatie: deze wordt doorgegeven ter uitvoering;
  • bij een klacht: dit wordt binnen de maand uitgezocht door de directie en indien de naam van de betrokkene genoteerd is, wordt deze binnen deze periode geïnformeerd over het gevolg dat gegeven werd aan de klacht;
  • bij een suggestie: dit wordt doorgegeven aan de betrokken dienst, aan de indiener wordt informatie gegeven over het gevolg dat gegeven wordt aan de suggestie en waarom men er wel of niet op ingaat.

OPNAME EN WACHTLIJST

Hoe kan ik mezelf of mijn familie een plaats geven op de wachtlijst?

Een informatievraag of een vraag naar opname kan via de telefoon, email of via een rechtstreekse vraag. De kandidaat bewoner en/of zijn familie of vertegenwoordiger worden op een afgesproken tijdstip door de opnameverantwoordelijke ontvangen.

Er wordt op een empathische manier naar het verhaal van de genodigden geluisterd en er wordt op een gepaste manier uitleg verschaft. Ook krijgt u een rondleiding in Hof ter Lande en kan u onze verschillende kamers bezichtigen

Met behulp van de verkregen informatie wordt gezocht naar de beste oplossing. Als blijkt dat opname in Hof ter Lande niet de passende oplossing is, wordt doorverwezen naar een meer geschikte vorm van opvang. Is een opname wel een geschikte oplossing dan wordt de toekomstige bewoner en/of zijn familie of vertegenwoordiger voorgesteld om een aanvraag tot opname op de wachtlijst in te vullen. Aan de hand van deze informatie krijgt u een plaats op de wachtlijst.

Hoe lang moet ik wachten eens ik een plaats heb op de wachtlijst?

Een precieze wachttijd die correspondeert met een plaats op de wachtlijst is onmogelijk te geven. Algemeen bekeken geeft Hof ter Lande voorrang aan zorgvragers met een hoge zorgnood. Deze zorgnood wordt in kaart gebracht door middel van de Katz-schaal, waarbij verschillende aspecten met betrekking tot zorg (kleden, wassen, eten,…) worden belicht.

In principe geeft Hof ter Lande geen voorrang aan bewoners van bepaalde gemeenten. Het is natuurlijk wel zo dat we het erg belangrijk vinden dat het sociaal netwerk van onze bewoners behouden wordt en dat het dus opportuun is zoveel mogelijk bewoners te huisvesten met een plaatselijke herkomst, familie en vriendenkring.

Hof ter Lande onderhoudt een dialoog met u om u op de hoogte te houden van uw plaats op de wachtlijst. Deze inschrijving impliceert geen enkele verplichting. Indien blijkt dat u wordt gecontacteerd voor een opname, maar hier nog niet klaar voor bent, is dit geen enkel probleem.

Ik ben opgebeld dat er een plaats is en ik ben klaar voor een opname. Wat nu?

Onze opnameverantwoordelijke neemt met u contact op wanneer er plaats in en maakt met u een afspraak om bepaalde zaken te overlopen. U krijgt steeds nog eerst de kans om de vrijgekomen kamer te komen bezichtigen, indien u dit wenst.

Tijdens die afspraak kunnen de schriftelijke overeenkomst (het “huurcontract”) en de interne afsprakennota (het “huisreglement”) worden besproken en worden praktische afspraken gemaakt met betrekking tot de datum en het uur van de verhuis.

Hoe ziet de dag van opname eruit?

De verhuis naar een woonzorgcentrum brengt een hele hoop formaliteiten met zich mee, bijvoorbeeld adreswijziging, verwittigen van de mutualiteit, aanvragen van bepaalde tegemoetkomingen, invoegen van administratieve personeelsgegevens…  Onze opnameverantwoordelijke staat u bij elk van die formaliteiten bij. Indien dit nog niet gebeurd is, worden de schriftelijke overeenkomst en de afsprakennota besproken en ondertekend.

U wordt rondgeleid in Hof ter Lande en u krijgt de kans kennis te maken met onze medewerkers en bewoners als u dit wilt. U wordt begeleid naar uw kamer waar u kunt wennen aan uw nieuwe omgeving. Ons voltallig zorgteam volgt u vanaf dan volledig op en staat ter uwer beschikking.

Wat neem ik best mee de dag van opname?

Enkele documenten zijn erg belangrijk bij uw verhuis naar Hof ter Lande. U neemt de eerste dag zeker uw identiteitskaart mee, maar ook klevertjes van de mutualiteit. U neemt ook best zoveel mogelijk informatie mee met betrekking tot uw zorgverlening: ziekenhuisverslagen, doktersattesten, voorschriften, medicatiefiches, … zijn allemaal erg belangrijk voor ons om u zo snel mogelijk zo goed mogelijk te kunnen verzorgen.

We raden aan om voor uw eigenlijke verhuis al te zorgen dat uw familie de kamer voorziet van enkele meubels, zodat uw aankomst rustig en aangenaam kan verlopen.

U neemt ook andere persoonlijke items mee, waaronder uw persoonlijke kledij. Zorg er voor dat dit ruim voldoende is, maar ook niet te veel.

KAMERS

Hoe groot is mijn kamer?

Voor elke bewoners blijft de zorgverlening hetzelfde, maar de kamers kunnen verschillen in grootte en prijs. Kamers zijn er van ca 14m² tot  25m². Klik hier om onze verschillende formules te bekijken.

Kan ik zelf kiezen welke kamer ik bewoon?

Wanneer u zich een plaats wil geven op onze wachtlijst, kan u steeds uw voorkeur uitten met betrekking tot de kamer die u wilt bewonen. Wanneer een bepaalde kamer vrij komt en u de volgende wachtende bent op de wachtlijst en klaar bent voor een opname, raden we echter aan intrek te nemen in de kamer die vrij komt en misschien niet uw eerste keuze is. Dit omdat wachten op een specifieke kamer erg veel tijd in beslag kan nemen. Intern verhuizen naar een andere kamer is immers in de toekomst nog mogelijk.


We werken immers met een interne wachtlijst. Wanneer u in Hof ter Lande woont en u uit uw voorkeur voor een bepaalde andere kamer, krijgt u voorrang voor deze kamer op iemand die nog niet in Hof ter Lande woont.

Mag ik mijn kamer zelf inrichten?

U kan uw kamer volledig vrij inrichten, met uitzondering van meubels die reeds voorzien zijn in de kamer zoals een bed of in sommige kamers een kleerkast. Om uw verblijf zo aangenaam mogelijk te maken, stimuleren we u om zaken van thuis mee te nemen om voor u een thuisgevoel te creëren. Denk maar aan bijvoorbeeld schilderijen, foto’s van uw geliefden, uw favoriete zetel, …

Elektronische toestellen moeten voldoen aan bepaalde veiligheidsnormen. Dit om uw veiligheid en die van onze andere bewoners te garanderen. Enkele van deze niet-toegelaten toestellen zijn televisies met een beeldbuis, strijkijzers, elektrische verwarmingsinstallaties, kookplaten, waterkokers, … De directie zal u bijstaan en verschaffen van de nodige informatie rond welke toestellen wel en niet in uw kamer thuis horen. 

Mag ik roken op mijn kamer?

In het hele gebouw geldt voor medewerkers en bezoekers een algemeen rookverbod. Bewoners kunnen in een overdekte rookplaats terecht om te roken.

Mag ik mijn huisdier meenemen?

Huisdieren zijn toegelaten zolang de bewoner er zelf voor kan zorgen en zolang ze voor de andere bewoners en het aanwezig personeel geen implicaties hebben inzake veiligheid, rust en hygiëne.

FINANCIËN

Hoe worden betalingen in Hof ter Lande geregeld?

Hof ter Lande werkt met een voorschotregeling. In het begin van de maand stort u een voorschot van ongeveer 30 * de dagprijs. Op het einde van de maand krijgt u een verbruiksfactuur met de resterende verschuldigde bedragen. Op deze factuur staat de identiteit van de bewoner, het aantal dagen verblijf, de gevraagde dagprijs, voorgeschoten voorschotten voor derden (bvb medicatiekosten), de voorafbetaling als voorschot en het totaal verschuldigd netto bedrag.

Zijn er tegemoetkomingen waar ik recht op heb?

In het kluwen van tegemoetkomingen die de overheid geeft, is het vaak moeilijk wegwijs geraken. Ons directieteam staat klaar om je van de nodige informatie over deze tegemoetkomingen te verschaffen. Onderstaande tegemoetkomingen horen beide tot de Vlaamse Sociale Bescherming, een sociale zekerheid bovenop de nationale sociale zekerheid.


Wie aangesloten is bij de Vlaamse zorgverzekering, kan een beroep doen op de Vlaamse Sociale Bescherming  voor zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden Die tegemoetkoming bedraagt 130 euro per maand. Als u deze nog niet heeft aangevraagd, stuurt Hof ter Lande de nodige informatie naar de overheidsinstanties zodat u kan genieten van dit bijkomend bedrag.


Er is ook nog de het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood om het welzijn te versterken van 65’+ers in Vlaanderen met een beperkt inkomen en gezondheidsproblemen. Hoeveel tegemoetkoming (max 560 euro per maand) iemand krijgt, hangt af van hoeveel zorghij nodig heeft en zijn (gezins)inkomen. Wie het krijgt, kan het geld vrij spenderen en hoeft geen verantwoording of uitgavebewijs te geven. Je kan er de zorg die je nodig hebt, zelf mee organiseren.

Vraag je zorgbudget voor ouderen met een zorgnood online aan, of ga hiervoor naar de Dienst Maatschappelijk Werk van je ziekenfonds, naar je gemeente of OCMW. Ook hierbij biedt Hof ter Lande hulp.

Wat als mijn eigen middelen aangevuld met eventuele tegemoetkomingen niet genoeg zijn om mijn verblijf te betalen?

Als u niet over voldoende middelen beschikt om uw verblijf in Hof ter Lande te financieren, wendt u zich naar uw lokaal OCMW. Zij onderzoeken hoe ze u verder kunnen helpen.

We maken in Hof ter Lande geen enkel onderscheid tussen bewoners die financieel zelf instaan voor hun verblijf en bewoners die beroep doen op sociale overheidsinstanties: elke bewoner is gelijk en wordt als dusdanig verzorgd.

Wat gebeurt er als ik zelf niet meer in staat ben om met geld om te gaan?

In de eerste instantie zal uw familie instaan voor uw financiële belangen. Dit ofwel ter goeder trouw ofwel via volmacht, door u verleend.

Mocht er nood zijn aan een gerechtelijk vonnis om te beslissen wie instaat voor uw financiële belangen, kan een verzoekschrift door eender welke partij worden ingediend bij het gerecht. Daar wordt dan besloten wie het beste geplaatst is om zich met de beste bedoelingen te ontfermen over uw goederen.

Hof ter Lande neemt onder geen enkel beding de rol op van beheerder of bewindvoerder van financiële middelen. We zullen u en uw familie enkel begeleiden en informeren bij het zoeken naar de juiste oplossing.

Ben ik verzekerd in het woonzorgcentrum?

De bewoner kan een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid via Hof ter Lande onderschrijven. De kostprijs ervan bedraagt €5 per jaar. Het betreft hier een verzekering voor de schade die de bewoner berokkent aan een andere bewoner of diens materiaal. Deze verzekering is niet verplicht, u mag nog steeds beroep doen op de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid die u zelf heeft. De persoonlijke bezittingen van de bewoner zijn tegen brand verzekerd ten belope van €1000.

Hof ter Lande is in geen enkel geval verantwoordelijk voor diefstal, verlies of beschadiging van de persoonlijke goederen en bezittingen van de bewoner. Er is op de meeste kamers de mogelijkheid tot het achter slot en grendel opbergen van materiaal, maar we raden onze bewoners af om erg waardevolle spullen mee te nemen naar ons woonzorgcentrum.

CODE GOED BESTUUR

Wat is de visie van Hof ter Lande?

Keuzevrijheid en zelfstandigheid zijn twee sleutelwoorden in de organisatie en beleid van onze onderneming. We zetten maximaal in om er voor te zorgen dat onze processen en systemen ondergeschikt zijn aan de noden en behoeften van onze bewoners en sporen onze residenten aan om zoveel mogelijk zelf te doen wat ze zelf nog kunnen.

De geringe grootte van ons woonzorgcentrum geeft ons de unieke kans om een kleinschalige gemeenschap te vormen binnenin onze instelling. Dit geeft ons de mogelijkheid om onze bewoners persoonlijk te leren kennen en om hen te behandelen als volwaardige personen, niet als een zoveelste bewoner in een lange rij. Kleinschaligheid biedt ons het potentieel om elke zorgvrager als uniek te benaderen, met voor elk individu een aangepaste benadering.

We bieden laagdrempelige hulp aan. Hulp die bereikbaar is voor iedereen, ongeacht hun geslacht, afkomst, politieke of godsdienstige overtuigingen, socio-economische achtergrond en seksuele geaardheid. Voor onze bewoners zorgen we voor een open, toegankelijke instelling waar familie, mantelzorgers en vrienden van onze bewoners steeds welkom zijn. Waar ons personeel steeds klaar staat voor een praatje en waar voldoende aandacht wordt geschonken aan elke bewoner.

Verder gaan we als zorginstelling prat op een professionele begeleiding van ons personeel. Onze personeelsleden worden meermaals per jaar opgeleid om hun taak beter te kunnen vervullen. We bieden een ruime keuze aan, maar garanderen raakvlak met de functie die ze in de onderneming vervullen. De kennis wordt extern vergaard en intern overgedragen op de werkvloer. Dit alles om blijvend in te zetten op een kwalitatief hoogstaande zorgverlening.

Hoe wordt Hof ter Lande bestuurd?

De AV wordt gevormd door de gewone leden. Zij wordt voorgezeten door de voorzitter van de Raad van Bestuur. Ieder lid beschikt over 1 stem op de AV. De gewone leden zijn:

Linda Verberckmoes – Sonja Andries 

Bevoegdheden

De algemene vergadering is het hoogste gezagsorgaan en beschikt over de wettelijk vastgelegde

Bevoegdheden. De goedkeuring van de budgetten en kwijting van de jaarrekening worden door de AV behartigd. Voorts beslist de algemene vergadering over de overname en sluiting van de voorziening en over de benoeming van bestuurders.

Beraadslaging en besluitvorming
DE AV wordt bijeengeroepen door de Raad van Bestuur op de wijze die zij in de gegeven omstandigheden het nuttigst acht en met inachtneming van de wettelijke voorschriften ter zake, op de eerste maandag van de maand juni of de eerstvolgende werkdag indien die dag een feestdag is.

De beslissingen De beslissingen worden genomen met een eenvoudige meerderheid van aanwezige stemmen, behalve statutenwijzigingen en wijzigingen van het doel van de vereniging die met een 4/5de meerderheid beslist worden. In geval van staking van de stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

De beslissingen van de AV worden ingeschreven in een register van de processen-verbaal die ondertekend worden door de voorzitter en de secretaris.

  • Raad van bestuur

Samenstelling
De vereniging wordt bestuurd door een Raad van Bestuur. Zij worden verkozen door de Algemene Vergadering. De Raad van Bestuur bestaal uit twee bestuurders, gezien de vereniging momenteel drie leden telt. Het mandaat is onbezoldigd en men hoeft geen lid te zijn van de AV om een mandaat van bestuurder te kunnen bekleden. Het mandaat van bestuurder loopt over zes jaar en is hernieuwbaar.

De Raad van Bestuur kiest onder haar leden een voorzitter, secretaris en penningmeester. Deze mandaten worden ingevuld door Linda Verberckmoes (voorzitter en penningmeester) en Sonja Andries (secretaris).

Bevoegdheden
Als algemene regel geld dat de Raad van Bestuur verantwoordelijk is voor het algemeen beleid en voor de controle op het dagelijks beleid. Het bestuursorgaan heeft de meest uitgebreide bevoegdheden om op te treden namens de vereniging en om alle daden van bestuur en van beschikking te verrichten die binnen het maatschappelijk doel van de vereniging vallen met uitzondering van de bevoegdheden die door de wet of de statuten zijn toegewezen aan de algemene vergadering.

Beraadslaging en besluitvorming
De Raad van Bestuur komt rechtsgeldig bijeen wanneer tenminste de helft van de bestuurders aanwezig zijn. Beslissingen door de Raad van Bestuur worden met gewoner meerderheid genomen, doch prefereert dit orgaan een unanimiteit van beslissing na consensus. Bij staking van de stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

De oproeping tot de Raad van Bestuur, inclusief de agenda, worden minimaal één week op voorhand aan de leden bezorgd door de secretaris. De notulen worden ook door de secretaris opgemaakt. De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het bijhouden van het register van de leden, dat wordt bewaard op de zetel van de vereniging.

  • Dagelijkse leiding

Het dagelijks beheer geschiedt door één of meerdere gedelegeerde bestuurders, hiertoe uit de leden van de Raad van Bestuur gekozen door datzelfde bestuursorgaan. De gedelegeerde bestuurders krijgen de ruimst mogelijke macht tot het binden van de vereniging, zowel afzonderlijk als gezamenlijk. Enkel de daden specifiek door de wet of de statuten voorbehouden aan de Raad van Bestuur of de Algemene Vergadering mogen zij niet autonoom stellen.

De dagelijks verantwoordelijke is op dit ogenblik Linda Verberckmoes.

Hoe worden stakeholders (bewoners, familie, personeel, overheid, ...) betrokken?

Gebruikers en familie

Bewoners en familie worden maximaal betrokken bij besluitvorming door middel van verschillende tools.

Klachten, meldingen en suggesties

Eerst en vooral wordt bij de opname ons klachten- en suggestiebeleid uitvoerig toegelicht. Daarin wordt onze houding tegenover behoeftesignalisatie geduid en wordt de nadruk gelegd op de openheid van communicatie tussen bewoners/familie – zorgverlener/directie. Naast de formele klachtenprocedure is er voldoende ruimte voor informele klachten- en/of suggestiebehandeling door de korte lijn naar het hoofd bewonerszorg en directie. De gemelde klachten of suggesties worden beschouwd als een kans om de dienstverlening te verbeteren. Elke formele klacht wordt door de betrokken actoren besproken en geremedieerd.

Alle klachten worden geregistreerd en onderzocht waarna jaarlijks een geanonimiseerd rapport wordt opgemaakt met daarin een overzicht van alle ontvangen klachten, meldingen en suggesties, alsook het gevolg dat hier aan werd gegeven. Dit rapport wordt gebruikt om tot correctieve en preventieve maatregelen te komen. De gebruikersraad krijgt inzage in dit klachtenrapport.


Gebruikersraad

Een ander kanaal is de familieraad en gebruikersraad. Per trimester worden de bewoners en de familie bij elkaar geroepen om samen te zitten. De raad kan advies uitbrengen over alle aangelegenheden die betrekking hebben op een verblijf in Hof ter Lande, maar ook op de algemene werking. Ook Hof ter Lande krijgt dan de kans om belangrijke strategische beslissingen, werkzaamheden of wijzigingen aan de algemene werking toe te lichten.

Tijdens die raad worden deze verschillende aspecten besproken:

•Overlopen punten/suggesties vorig verslag

•Belangrijke mededelingen vanuit de voorziening

•Varia

•Suggesties/bemerkingen per dienst door de bewoners en familie (verpleging en verzorging, keuken, onderhoud, animatie, algemeen beleid)


Op verzoek van een bewoner of familielid kan een vertegenwoordiger van de lokale ouderenraad of een vertegenwoordiger van de verenigingen van mantelzorgers deel uitmaken van de vergadering.

Alle besproken punten worden elke gebruikersraad teruggekoppeld aan de betrokken bewoners. De raad wordt voorbereid en voorgezeten door de begeleider wonen en leven. Afhankelijk van de besproken materie kan een afgevaardigde van de directie aanwezig zijn bij het overleg. Elke bewoners krijgt een verslag van het overleg.

Gebruikersbehoeftebevraging

Driejaarlijks wordt van de bewoners de tevredenheid gepeild en de behoeften bevraagd. Deze kwantitatieve enquête bevraagt verschillende aspecten rond het verblijf in het woonzorgcentrum (zorg, attitudes van het team, onderhoud, eten, accommodatie en infrastructuur…). Bij opmerkelijke negatieve resultaten worden de aspecten die slecht scoren uitgelicht en opgevolgd door een kwalitatieve bevraging. Deze resultaten worden meegenomen in kwaliteitsprojecten ter verbetering van de slecht scorende items. De resultaten van de bevraging worden tijdens de gebruikersraad gecommuniceerd.

Personeel

Gezien de geringe grootte van de organisatie is er noch een ondernemingsraad, noch een CPBW. Het ontbreken van deze overlegorganen wordt opgevangen door verschillende formele en informele kanalen.

Op informele basis kunnen de personeelsleden terecht bij hun direct leidinggevende om open hun inbreng te geven rond verschillende thema’s. Ook klachten of problemen kunnen op deze wijze worden besproken. De rol van vertrouwenspersoon is in deze erg belangrijk.

Formeel krijgen alle personeelsleden om over eender welk thema een agendapunt toe te voegen aan de bewonersbespreking. Dit kan gaan van zorg-gerelateerde thema’s tot items rond preventie en bescherming op het werk, alsook rond de algemene werking. Deze inbreng wordt dan meteen besproken en genotuleerd en de terugkoppeling gebeurt idealiter meteen. Dit mede dankzij de vertegenwoordiging van de directie, aanwezig tijdens elk overleg. Ook de gangbare formele procedures rond psychosociaal welzijn zijn binnen Hof ter Lande in voege.

Verschillende processen zijn opgezet ter verbetering van het algemeen welzijn van onze personeelsleden, waaronder, maar niet beperkt tot doorgedreven informatiedoorstroming rond rechten en plichten via het zorgdossier, een op maat gemaakt VTO-beleid met zo maximaal mogelijk vrije keuze, globaal preventieplan met jaarlijkse actieplannen, samenwerking met IDEWE, …


Vrijwilligers

Wzc Hof ter Lande vzw hanteert een open vrijwilligersbeleid waarbij allerhande vrijwilligers worden aangetrokken door een breed pallet aan uit te voeren taken, gestoeld op de behoeften en mogelijkheden van de vrijwilliger. Alle vrijwilligers krijgen een contract en zijn verzekerd. Ook korte trajecten zijn mogelijk, bijvoorbeeld ter voorbereiding van een arbeidstraject.


Overheid

De overheid zorgt voor het regelgevend kader waarbinnen de uitbating van voorzieningen dient plaats te vinden. Het woonzorgcentrum rapporteert alle door de toezichthoudende overheid gevraagde gegevens binnen de daartoe opgelegde termijnen.

Daarnaast stelt het woonzorgcentrum alle faciliteiten en informatie ter beschikking van de toezichthoudende overheid. Het woonzorgcentrum verbindt zich ertoe om alle strategische beslissingen met impact op de structuur, de werking en het bestuur te melden binnen een maand na de dag van de goedkeuring ervan, conform artikel 7 van het woonzorgdecreet van 15 februari 2019:


Art. 7. § 1. Iedere initiatiefnemer:

[…]

4° meldt belangrijke strategische beslissingen die een impact hebben op de structuur, de werking en het bestuur

van de initiatiefnemer, de woonzorgvoorziening of vereniging. Daarbij wordt uitgelegd op welke wijze erover gewaakt is dat de continuïteit van de zorg en ondersteuning verzekerd is. De Vlaamse Regering kan de procedure voor die aanmelding bepalen. Onder strategische beslissingen wordt limitatief verstaan:

a) beslissingen om kapitaal vertegenwoordigende effecten te verwerven van een andere onderneming, voor een bedrag van minstens 5% van het eigen vermogen van de initiatiefnemer;

b) fusies van woonzorgvoorzieningen, verenigingen of initiatiefnemers evenals splitsingen en gelijkgestelde

verrichtingen;

c) overdrachten van algemeenheid of bedrijfstak;

d) de overdracht van of het vestigen van zakelijke rechten op de gebouwen waarin de woonzorgvoorziening of vereniging is gevestigd;

e) een verandering van een meerderheid van de stemrechten in de algemene vergadering en het bestuursorgaan van de woonzorgvoorziening en vereniging;

f) de wisseling van de persoon die verantwoordelijk is voor de dagelijkse leiding van een woonzorgvoorziening of vereniging;



Buurt

Hof ter Lande hanteert een open deur politiek waarbij ook nauwe contacten worden onderhouden met de buurt. De buurtbewoners kunnen worden uitgenodigd bij bepaalde activiteiten van het zorgcentrum zoals de opendeurdagen, voorstellingen, optredens, … Ook de

plaatselijke verenigingen worden nauw betrokken bij de activiteiten van het zorgcentrum. De bedoeling van deze opendeurpolitiek bestaat erin de bewoners zich zoveel mogelijk thuis te laten voelen. Buurtbewoners kunnen gebruik maken van het restaurant en kunnen maaltijden mee met de andere bewoners nuttigen, dit geldt ook voor familieleden.


Leveranciers

Wzc Hof ter Lande vzw streeft ernaar gezonde en evenwichtige relaties te onderhouden met haar leveranciers. Wzc Hof ter Lande vzw waakt over de geleverde kwaliteit en het wederzijds respect van de gemaakte afspraken en waarborgt een correcte betaling van de facturen.


Onderwijsinstellingen


Wzc Hof ter Lande vzw onderhoudt nauwe samenwerkingsverbanden met verschillende onderwijsinstellingen, met in het bijzonder de lokale onderwijsinstelling Kardinaal van Roey-instituut, waarmee een formele samenwerkingsovereenkomst is opgesteld ten einde de onderwijsinstelling een vast aantal stageplaatsen te garanderen. We voorzien ook opleidingen voor ons personeel tot mentorschap, teneinde een adequate opvang te voorzien voor stagiairs. Andere onderwijsinstellingen zijn welkom om stagiaires in verschillende disciplines aan te bieden Ook didactische bezoeken, schoolprojecten, rondleidingen, … worden allemaal gestimuleerd.


Werd uw vraag niet beantwoord?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op:

Contacteer ons